Kesoplättar och hemmagjord granola.

Igår hade jag en av de trevligaste kvällarna på länge. Jag, Ellen och Ida köpte med mat från Texas Longhorn och åt den i Ellens lägenhet i Kista. Vi drack lite vin, lyssnade på musik och snackade en hel del. Det blev däremot lite senare än vad de brukar bli för min del, men det var det definitivt värt. Dock så kändes det att det blev sent igår när jag vaknade imorse, men jag lyckades ändå ta mig upp och göra lite kesoplättar till brunch och få lite saker gjort. Efter ett tag kände jag dock att jag blev alltför trött så då gick jag och la mig och vilade en stund.
 
När jag vaknade så satte jag igång med att göra lite hemmagjord granola med nötter, torkade äpplen och gojibär. Har däremot inte hunnit smaka den ännu så vi får väl se om den går att äta.
 
Idag blev det sallad med makrill, ägg och lite grahamsbröd på sidan om. Det kändes som det var den perfekta söndagsmiddagen eftersom jag kände mig lite för trött för att göra någonting komplicerat. Nu ska jag och Adrianus se lite serier innan det är dags att sova. Ha det gött!
 
Kesoplättar med banan och blåbår.
 
100 g keso (en halv burk)
1 ägg
0,75 msk fiberhusk
En nypa salt
 
Mixa med mixerstav tills det blir en jämn smet och stek sedan i kokosolja eller i smör.
 
 Granola på G.
 
Jag gjorde min egen version som såg ut så här:
 
2,5 dl havregryn
2 dl mathavre
1 dl solroskärnor
Ca 0,5 dl linfrön
Ca 0,5 dl sesamfrön
2 dl nötter (jag hade hasselnötter och valnötter)
1 dl kokosflingor
Lite kakao
Lite kanel
Apelsinsaft från två pressade apelsiner
1 dl honung
2 msk rapsolja
Torkade bär eller frukt (jag hade torkade äpplen och gojibär)
 
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda sedan alla torra ingredienserna förutom bären/frukterna i en skål. Blanda sedan ner saften, honungen och rapsoljan och rör om ordentligt. Häll ut granolan på en plåt och sprid ut den ordentligt. Sätt in i mitten av ugnen och grädda i 30-45 minuter. Rör om var 10:e minut så att granolan inte bränns vid, om den får för mycket färg på kanterna så kan man grädda den lite längre ner i ugnen istället. När granolan har fått nog med färg så kan du ta ut den. Låt granolan kallna och blanda sedan i de torkade bären/frukterna. Lägg granolan i en tät burk eller låda.
 
 Färdigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback